Kaikki blogit puheenaiheesta Ajoneuvovero

Ratkaisuja ilmastonmuutokseen

Hype on kova, kun media rummuttaa ilmastonmuutosta pienen orkesterin edestä. Poliitikot vuorotellen käyvät ilmoittautumassa kansalle, kuinka ilmastonmuutos on vakava asia. Heitämpä oman lusikkani soppaan.

Annankin nyt pari vinkkiä, jotka aidosti parantavat Suomen hiilijalanjälkeä.

1) Ydinvoimaa Eurooppaan

Lopetetaan auton omistamisen verotus

Tämä olisi tärkeää, koska silloin ihminen voi omistaa auton, mutta viikolla pyöräillä töihin tai käyttää julkisia. Tämän voi mahdollistaa kahdella mallilla: 

a) sallitaan ajopäivien maksuton määritys päivän tarkkuudella

b) laitetaan kaikki auton verotus polttoaineeseen

Hallituksen veronkiristyksillä ja sanktioilla kiire - helpotuksilla taas ei

Budjettiriihessä ollaan erikoisella tavalla tekemässä verojen kiristyksiä ensi vuonna, mutta helpotukset tulevatkin voimaan vasta vuonna 2020 seuraavalla hallituskaudella. Tämä on ollut hallituskaudella useasti tapana - vaikkapa aktiivimalli laitetaan sanktioineen voimaan kiireellä siten, etteivät kohteet edes lain tulessa voimaan tiedä kuinka toimia.

Tieverkoston kunnossapito

Moni on jo ehtinyt kirjoittaa Puheenvuoroon liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) selvityksestä liikenneverkon kehittämisestä. Hyvä!

Yksi keskeisistä "uudistuksen" perusteluista on se, että uusi yhtiö vastaisi tieverkoston kunnossapidosta ja kehittämisestä. Ajan melkein joka päivä töihin ja pitää paikkansa, että paikoittain tiet ovat huonossa kunnossa. Näin on vaikka maksamme jo aika paljon veroja. Ne rahat menevät tai ovat menneet muuhun käyttöön.

Suurin puhallus autoilijoilta

Liikenneministeri Berner kaavailee, että liikennekaaren uudistuksessa autoilun verotus voisi jopa keventyä ja teiden kunto parantua. Ministerin mukaan tämä edellyttäisi autoihin asennettavaa seurantajärjestelmää ja verotuksen muuttamista ajokilometreihin perustuvaksi.

Riittääkö ymmärrystä dystopialle a la Berner?

Otsikossa on sivistyssana. Se on siinä siksi, ettei sille ole osuvaa suomenkielistä vastinetta.

Valtion budjetti 2017, verotus, eläkeläiset

Hallitus on keventämässä kansalaisten tuloverotaakkaa. Tällä kerralla se koskee myös eläkeläisiä. Eläkeläisetkin ovat saamassa 0,6%:n prosenttiyksikön verohyödyn tuloistaan. Keskivertoeläkeläiselle tämä tarkoittaa vajaan 100 euron ostovoiman kasvua vuositasolla, eli vajaan kympin kuussa.

Romutuspalkkiosta pysyvä käytäntö

 

Viime vuonna tehty vanhojen autojen romutuspalkkiokokeilu oli menestys, joka ylitti kaikki odotukset. Se osoittautui hyödylliseksi sekä ympäristön että autokaupan kasvun kannalta. Romutuspalkkioihin käytettiin kahdeksan miljoonaa euroa, joka riitti uudistamaan autokantaa 8 000 auton verran.

Romutuspalkkiokokeilussa vähäpäästöisen uuden auton ostaja sai palkkion uuden auton hankinnan yhteydessä. Palkkio koostui valtion maksamasta 1 000 euron avustuksesta sekä autoliikkeen maksamasta 500 euron vapaaehtoisesta palkkiosta.

Ajoneuvoverotuksella köyhät kyykkyyn

VEROTUS Hallitus perustelee vuotuisen ajoneuvoveron rajua nostoa ympäristöohjauksella. IS selvitti, kuinka paljon tyypillisten suomalaisilla teillä liikkuvien autojen vuotuiset verot nousisivat. Alkuviikosta julkaistu hallituksen esitys vuotuisen ajoneuvoveron korottamiseksi on nostanut arvattavista syistä metakan.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä