Liikennepalvelulaki

Liikennepalvelulaki - Floppi?

Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävaliokunta, Suomen hallitus ja alan lobbaajat kertoivat liikennepalvelulain valmistelun aikana uuden lain tuovan yli 20 000 työpaikkaa taksi että liikennealalle. 

Vastine Kokoomuksen Timo Heinoselle liikennepalvelulain taksiseikkailussa.

Vastine Kokoomuksen Timo Heinosen taksiseikkailuun, josta uutisoitiin Iltalehdessä 29.9.2018. Löydät sen TÄÄLTÄ.

"Huomio kiinnittyi mittariin, joka pyöri kuin hedelmäpeli. Se pyöri kuta kuinkin samalla tahdilla, liikkui auto tai ei."

Taksiuudistus tuli. Miltä nyt tuntuu?

Uusi liikennepalvelulaki astui voimaan 1.7. Perinteinen säännöstelty taksipalvelu jäi historiaan. Osa taksinkäyttäjistä on uudistuksesta innoissaan, osa taas suree turvalliseksi ja luotettavaksi koettun vanhan järjestelmän poisjäämistä. Vanha järjestelmä edellytti kaikkiin taksiautoihin mittarit ja katolle valaistun, taksista kertovan merkin. Nyt mittari ei ole pakollinen eivätkä hinnat säänneltyjä. Taksiautojen laatu oli vanhassa järjestelmässä korkea, kun taas uusi liikennepalvelulaki vapauttaa kyydintarjoajan miettimästä autonsa laatua ja turvallisuutta.

"Uusien" taksien veronkierto estettävä

Uuden liikennepalvelulain myötä taksipalveluihin ja muihin vastaaviin palveluihin tulee muutoksia. Pääosassa laissa on uudenlainen ajattelu liikenteestä palveluna: asiakas voi muun muassa vapaasti yhdistellä eri palveluntarjoajien kyytejä samalle lipulle. Hoettu muotisana on MaaS, Mobility as a Service, liikenne palveluna.

Vanhusten yksilölliset kuljetuspalvelut vaarassa

Tulevan liikennepalvelulain myötä taksiliikenteen sääntely puretaan. Vantaalla vanhusten ja vammaisten yksilölliset kuljetuspalvelut ovat vaarassa.

Yllättäen uhkana on, että yksinkertaisella hallintomenettelyllä vanhusten kuljetuspalvelut siirretään Helsingin kaupungin matkapalvelukeskuksen hommaksi. Tuttu taksi ei enää tulekaan oven eteen silloin, kun tilaaja sen haluaa. Yhteiskuljetuksella matka-aika pitenee. Ja palvelu heikkenee, kun aikaa ei ole.

Liikennepalvelulaki ja taksien hinnan ilmoittaminen.

Trafi on tänään julkaisut tulevan liikennepalvelulakiin kuuluvat taksialan esimerkkihinnoittelun, niiden perusteet ja määräytymistavat.

Liikennepalvelulaki ja sen useat ongelmat

Liikennepalvelulaki

Eilen saimme lukea Uber Tanskan toimista markkinoilla. Tanskan verottaja on hakemassa yli miljoonan euron maksamattomia veroja. Jopa 3 kpl 1195 Uber kuljettajasta maksoi veronsa. Sitä ei voida pitää hyvänä lukemana. Ruotsissa vastaava luku jakamistalouden piirissä oli se, että 1300 kuljettajasta ja Airbnb "yrittäjästä" 2 % maksoi verot. Suomessa vastaavaa tutkimusta ei ole tehty. 

Taksiliikenne ja sen käsittämätön rekrytointi

Olemme tänään saaneet jälleen lukea yhden taksialan ison yhtiön tulevaisuuden suunnitelmista. Tämä(kin) iso yhtiö aikoo / kertoo rekrytoivansa uusia kuljettajia satojamääriä nyt ja silloin, kun taksiala vapautetaan kilpailulle. Suomalainen toimittaja nielee markkinointiviestinnnän sokeasti, kyseenalaistamatta totuuspohjaa.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä